تکلیف دانشجویی
تکلیف دانشجویی
مبانی مردمشناسی:
با توجه به مبحث این جلسه درس «مبانی مردمشناسی» که به اندیشه خود و دیگری مربوط بود، دانشجویان باید متن یک صفحهای خود را در اینباره تهیه و تنظیم کنند. در اینباره لازم است دانشجویان تلاش کنند تصویر دیگری را در اندیشه یکی از گروهها، اقوام، اهالی و... بررسی نمایند. برخی از موضوعات مورد بررسی را برای نمونه مینویسم. دانشجویان میتوانند از این نمونهها ایده گرفته و خودشان اقدام به انتخاب موضوع نمایند:
-
نگاه مردم ایران به مردم یکی از کشورهای دنیا (امریکا، اسرائیل، فلسطین، عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، و برعکس)؛
-
نگاه اهالی یک شهر و منطقه به اهالی شهر و منطقهای دیگر (آمل به نور، آمل به بابل، تهران به مازندران، بابل به بابلسر، قائمشهر به ساری و...)؛
-
نگاه افراد یک قوم به قوم دیگر (مازنی به گیلکی، مازنی به ترک، مازنی به کرد، لر به عرب، قارس به بلوچ، و...)؛
-
نگاه افراد یک شهر به یک قشر (آملیها به قشر دانشجو، آملیها به بازاریها، بابلسریها به ماهیگیران، و...)؛
-
نگاه جنسیتی (پسر به دختر، دختر به پسر، زن به مرد، زن به پسر و...)؛
-
نگاه سنی (میانسالان به جوانان، جوانان به پیران، کودکان به جوانان و...)؛
-
نگاه طبقهای (سرمایهداران به طبقه متوسط، نیازمندان به سرمایهداران، و...)؛
-
و... .
در هر کدام از این موارد، دانشجو باید تلاش کند آنچه یک گروه از افراد نسبت به گروه دیگر میاندیشند، بهویژه پیشفرضها؛ خاطراتی که از افراد گروه مقابل در ذهنشان باقی و برجسته مانده؛ و... را بررسی نمایند.
انسانشناسی فرهنگی:
همانگونه که در کلاس بیان شد، دانشجویان باید ده موضوع دقیق برای پژوهشهای انسانشناسی فرهنگی انتخاب کرده، و شرایط بررسی این موضوعات را نشان دهند: دسترسی خاص و عام به موضوع؛ دروازهبانهای رسمی و... میدان؛ ربط ارزشی پژوهشگر با موضوع؛ و... .
جامعهشناسی ایلات و عشایر:
بر اساس پرسشهای دانشجویان، لازم است توضیح داده شود که چه موضوعاتی را نمیتوان برای این درس برگزید:
-
کتابهایی که مستقیما به ایلات و عشایر اشاره دارند؛ مانند کتابهای مرتبط با مردمشناسی و جامعهشناسی ایلات و عشایر؛
-
کتابهایی که به مستقیما به معرفی اقوام پرداختهاند. برای نمونه اگر کتابی درباره قوم لر بود، نمیتوان معرفی این کتاب را به عنوان موضوع پژوهش برگزید.
-
از آنجا که درباره همه ایلات و عشایر ایران تعداد بسیاری کار پژوهشی انجام شده است، بررسی این ایلات هم نمیتواند موضوع پژوهش باشد.
به جای اینها میتوان به معرفی:
-
اقوام کوچنده و نظام ایلی و عشیرهای در کشورهایی دیگر مانند عراق، افغانستان، عربستان، سوئد، چین و... پرداخت. منابع اینترنتی لاتین، در اینباره میتواند دادههای زیادی در اختیار دانشجویان قرار دهد. لازم به توضیح نیست که استفاده از تنها یک یا دو منبع برای چنین معرفیهایی، پسندیده نیست.
-
افراد و انسانشناسان ایرانی و خارجی که به بررسی ایلات و عشایر پرداخته و از این راه، به شهرت رسیدهاند. درباره هر یک از این افراد، باید به تمام پژوهشها و آثار ایشان اشاره شود، علایق ایشان مشخص گردد (مثلا توجه و تمرکزشان بر کدام بخش از زندگی عشایر بود) و... .
-
ایلات و عشایر در کتابهای غیرمستقیم و فیلمها: برای نمونه اشعاری که در فرهنگ بختیاری نوشته شده، تحلیل محتوا شده و عناصر زندگی عشایری بازنمایی شده در آنها نشان داده شود. یا رمانهای اجتماعیای که وقایع آن به ساختار و زندگی ایلیاتی مرنبط است. یا کتابهای تاریخ تحولات اجتماعی ایران که به نقش ایلات و عشایر در این تحولات اشاره دارند، یا فیلمها و سریالهایی که بخشی از زندگی عشایری را نشان میدهد یا... . در همه این موارد، لازم است تمام اطلاعات مربوطه در اینباره از منابع و اسناد گوناگون استخراج شود.